Hoofdstuk 1. Inleiding

Je kunt geen wetenschappelijk tijdschrift openslaan of (natuur-) documentaire bekijken waarin niet beweerd wordt dat de aarde miljarden jaren oud is en sommige diersoorten al honderden miljoenen (en sommige zelf miljarden) jaren op onze aardbol rondlopen, -vliegen of -kruipen. Het hele heelal en dus ook onze aarde en het leven zouden (even heel kort door de bocht) door stom toeval zijn ontstaan. Het begon allemaal heel simpel en in de loop van miljarden jaren werd alles steeds complexer. Dit wordt de evolutietheorie, het evolutiemodel of evolutionisme genoemd. Mensen die deze theorie accepteren worden wel evolutionisten genoemd. Veel evolutiewetenschappers hebben overigens een hekel aan de woorden "evolutionisme" en "evolutionist". De achtervoegsels "-isme" en "-ist" duiden op een religie of ideologie zoals humanisme of boeddhisme en evolutie berust op pure wetenschap. In het volgende hoofdstuk gaan we hier nog wat dieper op in. Tegenover het evolutiemodel staat het creatiemodel. Dat gaat ervan uit dat alles is geschapen. Aanhangers hiervan worden creationisten genoemd. De meesten geloven in het scheppingsverhaal zoals deze is opgetekend in Genesis 1. De meeste creationisten zijn jonge-aarde-creationisten. Volgens hen laat de Bijbel geen ruimte voor miljarden jaren en geloven dat alles zo'n 6000 tot hooguit 10.000 jaar geleden door God maakt is. Er zijn ook oude-aarde-creationisten die wel geloven dat alles geschapen is, maar wel de miljarden jaren accepteren. Tenzij anders vermeld, wordt in dit boek met "creationisme" altijd "jonge-aarde-creationisme" boedoeld.

Religie en wetenschap

Vroeger werd zo ongeveer alles wat men niet begreep toegeschreven aan een of andere god. Men dacht bijvoorbeeld dat donder en bliksem werd veroorzaakt doordat de god Donar (bij sommigen beter bekend als Thor) weer eens zijn strijdhamer naar de een of andere vijand slingerde. Het woord "donder" is zelfs afgeleid van de naam Donar. Tegenwoordig hebben we een wetenschappelijk verklaring voor onweer en zijn Donar en zijn vijandelijke reuzen naar het rijk der fabelen verwezen. En terecht. Ergens dus wel logisch dat veel (maar niet alle!) natuurwetenschappers niet zo happig zijn op bovennatuurlijke verklaringen van bepaalde verschijnselen of problemen.

Het creatiemodel heeft de Bijbel als basis. In het eerste boek, het boek Genesis, staat dat God het hele universum en dus ook de aarde en het leven daarop heeft gemaakt. Creationisten geloven dan ook dat alles op die manier is ontstaan. Niet omdat we het onstaan van alles niet kunnen verklaren en daarom maar aan de een of andere god toeschrijven. We vinden het ook veel logischer dat er een Schepper moet zijn. Wanneer je naar een schiderij kijkt, weet je dat er een schilder moet zijn geweest; een schilderij schildert zichzelf niet. Een beeld moet door een beeldhouwer zijn gemaakt en een gebouw door een architect en een stel bouwers. Is het dan niet logisch dat alles wat leeft, wat oneindig veel ingewikkelder in elkaar zit dan een gebouw of schilderij, ook een Maker moet hebben gehad?

Veel mensen menen onterecht dat het creatiemodel onderdeel uitmaakt van religie en niet van wetenschap. Dat zou wel zo zijn wanneer ze verder geen onderzoek zouden doen. Een creationist gaat echter bij zijn of haar onderzoek ervan uit dat alles geschapen is, terwijl een evolutionist uitgaat van het idee dat alles door stom toeval uit niets is ontstaan. Het evolutiemodel laat dus geen hogere machten toe en lijkt daarom meer wetenschappelijk verantwoord. Evolutie zou dan ook op scholen onderwezen moeten worden en creatie niet. Maar echte wetenschap moet op zoek gaan naar de werkelijkheid. En die werkelijkheid hangt niet af van wat men wel of juist niet gelooft. Als er één of meer hogere machten bestaan, dan bestaan die, ook al geloven nog zoveel mensen van niet. Een wetenschapper die de ogen sluit voor de mogelijkheid dat er meer tussen hemel en aarde is, is dus niet slim bezig. Eentje die al het onverklaarbare aan een of andere god toekent natuurlijk ook niet.

Het is overigens sowieso niet waar dat creationisten God alleen maar 'nodig' hebben voor wat niet begrepen wordt. We weten bijvoorbeeld inmiddels al behoorlijk veel over de werking van een cel. Creationisten prijzen God om hoe mooi Hij dat heeft gemaakt. Toegegeven, een creationist zal niet vervolgens gaan onderzoeken hoe een cel vanzelf kan zijn ontstaan, omdat die niet gelooft dat dat ooit is gebeurd. Wel kan een creationist studies van evolutionisten hieromtrent beoordelen en eventueel bekritiseren.

In hoofdstuk 4 zullen we dit onderwerp wat verder uitdiepen.

Waarom dit boek

Op internet zijn talloze sites te vinden van voor- en tegenstanders van beide theorieën (of eigenlijk modellen). In dit boekje heb ik geprobeerd beide theorieën aan bod te laten komen. Zelf ben ik creationist, en dus is het niet verwonderlijk dat hier de schepping als "winnaar" uit de bus komt. Ik heb echter daarbij geen gebruik willen maken van verouderde of foute gegevens die tegen de evolutietheorie getuigen. Daarom heb dit boek ook op internet gezet; nu kan ik het actueel houden. Omdat veel mensen het niet prettig vinden om een boek vanaf een beeldscherm te lezen, stel ik dit boek ook als pdf-bestand beschikbaar. Zo hebt u het gemak van een papieren boek en de actualiteit van een internetsite.

Ik heb dit boek geschreven omdat er christenen zijn die overweldigd zijn door de vele 'bewijzen' voor de evolutie en zich nu afvragen of we de Bijbel wel zo letterlijk moeten nemen. En zo niet, welke gedeelten moeten we dan en letterlijk nemen en welke niet? Als we het begin van de Bijbel al niet letterlijk moeten nemen, wat dan wel? Is Jezus dan misschien toch niet de enige weg tot eeuwig behoud? Hopelijk geeft dit boek u wat meer houvast en stelt het u in staat om vragen van niet-christelijke vrienden, collega's en familieleden te beantwoorden.

Misschien zijn er ook lezers die de Bijbel altijd hebben afgewezen omdat de wetenschap heeft bewezen dat God niet bestaat, of niet hoeft te bestaan om het leven op aarde te verklaren. Hopelijk laat dit boek u tot de conclusie komen dat de evolutietheorie toch niet zo overduidelijk is bewezen als men vaak beweert. En dat het creatiemodel en daarmee het scheppingsverhaal uit de Bijbel toch wel eens gelijk zou kunnen hebben. En als het verhaal van de schepping klopt, zou de rest van de Bijbel dan niet waar zijn? Er is een leven na dit leven en in dit leven bepaalt u waar u de eeuwigheid zult doorbrengen: in de hemel of in de hel. God wil dat u naar de hemel gaat, maar dwingt u niet. De hemel is niet voor mensen die goed hebben geleefd, maar voor hen die geloven dat Jezus ook al hun verkeerde dingen en gedachten (de zonden) heeft vergeven. Hij wil ook u redden van de hel.

Reacties

Mocht er iemand zijn die meent dat ik de evolutietheorie tekort heb gedaan, of dat nieuwe ontdekkingen voor of tegen de evolutie getuigen, laat het me dan gerust weten. Uiteraard mag u ook vragen over het geloof en de Bijbel aan me stellen. Er staat al een aantal vragen op mijn site: https://www.bible-science.info, waaronder vragen of de Bijbel fouten bevat.

Gert van den Heuvel

Laatste aanpassing: 18 september 2024.